Ερευνητικές Εργασίες Εκπαιδευτηρίων Φρυγανιώτη

Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2011

Η δύναμη του Ήλιου


A.   ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
Σκοπός αυτής της ερευνητικής εργασίας είναι οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του Ήλιου ως πηγή ζωής, να κατανοήσουν τη σχέση Ήλιου-κλίματος της Γης, να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της χρήσης ηλιακών συστημάτων, να εκτιμήσουν τη σημασία του ρόλου του Ήλιου στην ανθρώπινη υγεία και εν τέλει να καλλιεργήσουν συνεργατικές δεξιότητες και να αναπτύξουν πνεύμα συλλογικότητας και δημιουργικότητας με την ανταλλαγή απόψεων και ερευνητικών αντιλήψεων.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
-Ποια η δομή και τα κύρια χαρακτηριστικά του Ήλιου
-Παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (από τον Ήλιο)
-Πώς η τεχνολογία αξιοποιεί σήμερα την ηλιακή ενέργεια που φθάνει στην επιφάνεια της Γης
-Ποιο είναι το περιβαλλοντικό όφελος από τη χρήση των φωτοβολταϊκών
-Διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν το κλίμα της Γης
-Πώς επιδρά η ηλιακή ακτινοβολία στο δέρμα;
-Οι αρνητικές επιδράσεις της έκθεσης στον Ήλιο


Β. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ (κριτήρια επιλογής θέματος, συσχέτιση με διδασκόμενα μαθήματα, αναμενόμενα μαθησιακά οφέλη κ.λ.π., ενδεικτικά μέχρι 300 λέξεις).
Το θέμα αυτής της ερευνητικής εργασίας επιλέχτηκε με κριτήριο το ενδιαφέρον των μαθητών, την πλούσια βιβλιογραφία, οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις όσο αφορά την παραγωγή ενέργειας από τον Ήλιο, να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, να αντιληφθούν τους κινδύνους που διατρέχει η ανθρώπινη υγεία από την υπερβολική έκθεση στον Ήλιο, να κατανοήσουν το ρόλο που παίζει ο ήλιος στις κλιματικές αλλαγές, να αντηληφθούν το ρόλο του Ήλιου σε σχέση με διάφορες επιστήμες και τελικά να εξοικειωθούν με τους σύγχρονους τρόπους εναλλακτικών πηγών ενέργειας και να διαπιστώσουν πόσο φιλικοί είναι για το περιβάλλον.

Γ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ  (μέχρι 200 λέξεις)
Η μεθοδολογία που θα χρησιμοποιηθεί σε αυτήν την εργασία είναι η Μελέτη κοινωνικών θεμάτων, όπου οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν συνδιαστικά την παρατήρηση, την καταγραφή, τα ερωτηματολόγια, αλλά και την ερευνητική μελέτη πρωτογενών πηγών που σχετίζονται με τα ερωτήματα του θέματος, για να κατανοήσουν και να εξηγήσουν ατομικές ή ομαδικές επιλογές, στάσεις, συμπεριφορές, καταστάσεις και κοινωνικά προβλήματα.
Οι μαθητές θα δημιουργήσουν ερωτηματολόγιο και θα εξάγουν τα συμπεράσματα της έρευνάς τους. Επίσης θα κατασκευάσουν αυτοκίνητο που θα κινείται με τη χρήση φωτοβολταϊκού στοιχείου.


Δ. ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ (μέχρι 200 λέξεις)
Οι μαθητές θα διευρύνουν τη γνωστική τους εμπειρία πάνω σε έννοιες όπως ‘’ηλιακή ενέργεια’’, ‘’φωτοβολταϊκά’’, ‘’θερμικά ηλιακά συστήματα’’, ‘’παθητικά ηλιακά συστήματα’’, θα εξοικειωθούν με τους τρόπους εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας, θα ενισχύσουν την ερευνητική και κριτική τους σκέψη, θα εμπεδώσουν την έννοια της συνεργατικότητας και του ομαδικού πνεύματος, θα κατασκευάσουν αυτοκίνητο με χρήση φωτοβολταϊκού, θα δημιουργήσουν ερωτηματολόγιο και θα εξάγουν συμπεράσματα για το κατά πόσο ενημερωμένοι είναι οι μαθητές πάνω σε θέματα που αφορούν την ηλιακή ακτινοβολία και τον ήλιο και ταυτόχρονα θα δημιουργήσουν κατάλληλη αφίσα για να ενημερώσουν τον υπόλοιπο μαθητικό κόσμο του Σχολείου.

Ε. ΠΟΡΟΙ – ΥΛΙΚΑ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Σχολικό εργαστήριο πληροφορικής, βιβλιογραφία (από το διαδίκτυο και από εκπαιδευτικά DVD επιστημονικού περιεχομένου), λογισμικό επεξεργασίας κειμένου, υπολογιστικά φύλλα – γραφήματα, λογισμικό δημιουργίας αφίσας, αυτοκίνητο με φωτοβολταϊκό, βιντεοκάμερα, φωτογραφική μηχανή, εκτυπωτής.

Παπαδοπούλου Ελπίδα, ΠΕ04