Ερευνητικές Εργασίες Εκπαιδευτηρίων Φρυγανιώτη

Τρίτη 5 Ιουνίου 2012

Αξιολόγηση


Οι μαθητές αξιολογούνται ως εξής:
Α) Αξιολόγηση της Ερευνητικής Διαδικασίας
Παρουσίαση Θέματος, Σκοπού, Ερευνητικών Ερωτημάτων, Επιλογή Πηγών και Μεθόδων και Διεξαγωγή Ερευνητικών Φάσεων κατά περίπτωση:
1. Παρουσίαση θέματος, σκοπού και ερευνητικών ερωτημάτων (α. Τοποθέτηση θέματος, σκοπού, ερευνητικών ερωτημάτων σε κοινωνικο-φυσικό και θεωρητικό τους πλαίσιο, β. Σπουδαιότητα και προσωπικό ενδιαφέρον, γ. Ιστορική θεώρησή τους, δ. Βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικής με θέμα γνώσης, ε. Ζητήματα που θέτουν.)
2. Αιτιολόγηση  επιλογών και αξιοποίηση κατάλληλων πηγών (Πρωτογενών προς διαμόρφωση και στήριξη προσωπικών απόψεων: Κοινωνικό  ή/και φυσικό πεδίο, αρχειακό υλικό,  στατιστικά αρχεία, δημοσιεύματα  τύπου.   Δευτερογενών μόνο  προς  στήριξη προσωπικών απόψεων: Βιβλία, άρθρα, διαδίκτυο)
3.  Αιτιολόγηση  επιλογών, αξιοποίηση  και περιγραφή  κατάλληλων μονάδων μέτρησης, τεχνικών και μεθόδων συλλογής δεδομένων (Πεδίου: παρατηρήσεις, πειράματα εργαστηρίου, ψηφιακές προσομοιώσεις, δημοσκοπήσεις, συνεντεύξεις και μελέτες περίπτωσης με θεωρητικό υπόβαθρο ανάλογο με το θέμα.  Γραφείου: Επισκόπηση βιβλιογραφίας και Ανάλυση περιεχομένου  με θεωρητικό υπόβαθρο ανάλογο με το θέμα)
4. Αιτιολόγηση  επιλογών  και αξιοποίηση  κατάλληλων διαδικασιών ανάλυσης,  ερμηνείας  των  δεδομένων και εξαγωγής συμπερασμάτων αξιοποιήσιμων σε απαντήσεις των ερωτημάτων.
5. Κριτική αποτίμηση (α) σχετικότητας, εγκυρότητας και αξιοπιστίας πηγών, μεθόδων, ερμηνειών και επιχειρημάτων τρίτων, (β) αδυναμιών και κενών έρευνας και (γ) επισήμανσης αναπάντητων ερωτημάτων.
6.  Αποτελεσματική αξιοποίηση ΤΠΕ στην έρευνα.
7.  Απόλυτη συνέπεια μελών ομάδας προς τον προγραμματισμό
8. Χρήση μέσων και πόρων
Β) Αξιολόγηση Περιεχομένου της Ερευνητικής Έκθεσης
Γνώση και Κατανόηση του Θέματος και Ερευνητική Πραγμάτευσή του βάσει των παρακάτω κατά περίπτωση:
1. Κατοχή ειδικών γνώσεων επί του θέματος και των ερευνητικών  ερωτημάτων τις οποίες αξιοποιεί επιτυχώς.
2. Κατανόηση εννοιών, γενικεύσεων, αρχών και θεωριών εμπλεκομένων κλάδων, τις οποίες αξιοποιεί επιτυχώς τόσο για τον εντοπισμό των ζητημάτων που θέτουν τα ερευνητικά ερωτήματα όσο και για ερμηνεία και αξιολόγηση δεδομένων έρευνας (όχι  απλή περιγραφή)
3. Προσέγγιση δεδομένων έρευνας προς διαμόρφωση θέσεων ομάδας επί ερευνητικών ερωτημάτων μέσω
·         ανάλυσης ολοτήτων στα δομικά τους στοιχεία και τις μεταξύ τους σχέσεις
·         ανάδειξης χρονικών, αιτιωδών, λογικών, ταξινομικών, στατιστικών και λοιπών μορφών σχέσεων
·         χρήσης κατάλληλων πινάκων και γραφημάτων για την αναπαράσταση των ερευνητικών δεδομένων
·         ανάπτυξης απαγωγικών συλλογισμών
·         ανάδειξης παραδοχών, λογικών αντιφάσεων, υπόρρητων  θέσεων, στερεοτύπων, προκαταλήψεων
4. Διατύπωση με λογικό και συνεκτικό τρόπο θέσεων  της ομάδας που απαντούν στα ερευνητικά ερωτήματα και βασίζονται στην επεξεργασία των δεδομένων.
5.  Αξιοποίηση συμπερασματικών θέσεων έρευνας για διαμόρφωση συνεκτικών, τεκμηριωμένων και πειστικών τοποθετήσεων της ομάδας στα ερευνητικά ερωτήματα και την υπεράσπισή τους , χωρίς ατεκμηρίωτες γενικεύσεις, και για την επίλυση προβλημάτων και λήψη αποφάσεων.
6. Υπεράσπιση θέσεων ομάδας έναντι εναλλακτικών και αντιθέτων απόψεων και κριτικός σχολιασμός των παραδοχών τους και των συνεπαγωγών τους.
7. Συσχέτιση θέματος και συμπερασμάτων με καταστάσεις, προβλήματα και ζητήματα της πραγματικότητας. 
8. Κριτική αποτίμηση των ατομικών, ομαδικών και θεσμικών επιλογών, ρόλων και  χρήσεων.
Γ) Αξιολόγηση Γλώσσας και Δομής Ερευνητικής Έκθεσης
Χρήση Γλώσσας, Συμβόλων  και Απεικονίσεων και Δομή της Έκθεσης βάσει των παρακάτω κατά περίπτωση:
1. Άριστη χρήση όρων και επιστημονικής ονοματολογίας
2. Άριστη σαφήνεια, ακρίβεια και ροή γλώσσας
3. Άριστη εσωτερική συνοχή λόγου (σε επίπεδο προτάσεων, παραγράφων και στη  κειμενική δομή ευρύτερων τμημάτων της εργασίας)
4. Άριστη οργάνωση στην  παράθεση γνώσεων, ιδεών, προτάσεων, συμπερασμάτων, σχολίων.
5. Άριστη χρήση κατάλληλου κειμενικού είδους(π.χ περιγραφή, επεξήγηση, επιχειρηματολογία) και ύφους για περίσταση επικοινωνίας
6. Άριστη χρήση απεικονιστικών σχημάτων της επιστήμης
(πινάκες, χάρτες, σύμβολα και ποικίλα σχεδιαγράμματα: γραφήματα, στατιστικά ιστογράμματα, ραβδογράμματα και «πίτες», εννοιολογικοί χάρτες, οργανογράμματα, αραχνογράμματα (web), διαγράμματα ροής (flow chart), βένειο διάγραμμα, πυραμίδες).
7. Αρίστη επιμέλεια εκτύπωσης ερευνητικής έκθεσης (α. σαφής εσωτερική δομή με τίτλο, περιεχόμενα, εισαγωγή, κυρίως μέρος, συμπεράσματα, βιβλιογραφία και παραρτήματα, β. ορθή και συστηματική χρήση παραπομπών, γ. προσεγμένο στήσιμο σελίδας  και δ. ελάχιστα λεξικογραμματικά λάθη.)
Δ) Αξιολόγηση Δημόσιας Παρουσίασης Έρευνας 
Παρουσίαση Ερευνητικής Έκθεσης και Τεχνήματος  βάσει των παρακάτω κατά περίπτωση:
1. Άριστη ενημέρωση για στόχους και διαδικασίες της έρευνας.
2. Άριστη ενημέρωση για δεδομένα, συμπεράσματα και θέσεις ομάδας σε ερευνητικά ερωτήματα με ιδιαίτερη έμφαση στα κομβικά σημεία και κριτική στάση σε διαλαμβανόμενα ζητήματα .
3. Άριστη χρήση γλώσσας με άνεση εκφοράς, ορθό τόνο και σαφή ειρμό κατάλληλα για παρουσίαση.
4. Άριστη χρήση συμπληρωματικών/πολυτροπικών μέσων και ΤΠΕ για στήριξη λόγου και στις κατάλληλες στιγμές.
5. Άριστη χρήση χιούμορ, δημιουργικότητας και παραστατικότητας στη σωστή αναλογία και την κατάλληλη στιγμή.
6. Άριστη ετοιμότητα και πληρότητα απαντήσεων στις ερωτήσεις και τα σχόλια του κοινού.
Η κλίμακα είναι εξάβαθμη. Οι έξι βαθμίδες της κλίμακας από τα κάτω προς τα πάνω έχουν ως εξής:
6η βαθμίδα: Λίαν Ανεπαρκής (βαθμός 1-5)
5η βαθμίδα: Κάτω του Μετρίου (βαθμός 6-9)
4η βαθμίδα: Μέτρια (βαθμός 10-13
3η βαθμίδα: Καλά  (βαθμός 14-16)
2η βαθμίδα: Πολύ Καλά (βαθμός 17-18)
1η βαθμίδα: Άριστα  (βαθμός 19-20)
Είναι εμφανές ότι μετά την ένταξη των τεσσάρων τομέων της εργασίας (έρευνα, περιεχόμενο, γλώσσα και παρουσίαση) σε κάποια από τις έξι βαθμίδες, για παράδειγμα στην τρίτη βαθμίδα (Καλά), ο εκπαιδευτικός πρέπει να αποφασίσει και τον ακριβή βαθμό (14, 15 ή 16), ανάλογα με το πόσα και ποια από τα χαρακτηριστικά της βαθμίδας πληροί η συγκεκριμένη εργασία στον συγκεκριμένο τομέα.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι, ενώ και οι τέσσερις τομείς αξιολογούνται με άριστα το 20, η βαρύτητα κάθε τομέα στον υπολογισμό του τελικού βαθμού δεν είναι η ίδια και για τους τέσσερις τομείς. Συγκεκριμένα, η Ερευνητική Διαδικασία έχει βαθμό βαρύτητας 30%, το Περιεχόμενο 30%, η Γλώσσα και η Δομή 20% και η Δημόσια Παρουσίαση 20%.